
Een verbetering in de service bij het telefonische spreekuur door de dierenarts
Het telefonisch spreekuur voor de baasjes van onze patiënten
Degene die ons al kennen zijn op de hoogte van het bestaan van het telefonisch spreekuur. Omdat de dierenarts niet de hele dag aan de telefoon kan komen om vragen te beantwoorden, uitslagen door te geven of de voortgang van de therapie te bespreken, hebben we jaren geleden het telefonische spreekuur ingevoerd.

Hierbij zat er een dierenarts klaar achter de telefoon, om van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 09:30 uur onze klanten te woord te kunnen staan.
Het telefonisch spreekuur in de knoei
In de beginjaren verliep het telefonisch spreekuur heel goed en was het een groot succes. Al snel werden er echter steeds meer telefoontjes gepleegd en werd het voor velen lastig om de gesprekken beknopt te houden. Hier wisten we nog een mouw aan te passen door mensen terug te bellen die tijdens het telefonische spreekuur belden en niet verder kwamen dan de assistente. Het nadeel voor de baasjes was dat ze soms lang moesten wachten op een telefoontje. Het nadeel voor de dierenarts was dat ze steeds tussen de bedrijven door en regelmatig in de avond nog mensen moesten terugbellen.
Het telefonisch spreekuur nog wat verder in de knoei
De laatste tijd merkten we echter nog een probleem op. Steeds vaker kregen we in de ochtend te maken met onverwachte spoedgevallen of problemen die ingewikkelder zijn dan gedacht. Hierdoor kon de dierenarts regelmatig niet tijdig starten met het telefonisch spreekuur. Met als gevolg weer een lijst met klanten, gemaakt door de assistente, om gedurende de dag te proberen tussendoor terug te bellen.
De oplossing en dus weer een verbetering
Ondertussen weet u dat we altijd bezig zijn met dingen te verbeteren. Of het nu gaat om behandelingen, medicatie, kennis, diagnostiek of parkeren: we zoeken altijd verder. Ook wat betreft het telefonisch spreekuur hebben we nagedacht hoe we dit konden verbeteren.
Om het telefonisch spreekuur in ieder geval weer tijdig te kunnen laten starten hebben we ervoor gekozen om een extra dierenarts in te gaan zetten. Deze zal elke ochtend, van maandag tot en met vrijdag de dag starten met het telefonische spreekuur. Hierdoor zal er dus meestal direct een dierenarts aan de telefoon zitten. Wanneer de andere dierenarts vervolgens klaar is, zal deze ook aansluiten, waardoor er in de meeste gevallen niet 1 maar 2 dierenartsen aan de telefoon zitten. Alleen tijdens de vakanties van de dierenartsen kan er in een deel van de telefonische spreekuren weer een enkele bezetting zijn. Maar voor de rest van de tijd is de bereikbaarheid tijdens het telefonisch spreekuur met 100% verbeterd.

Ook is er zo extra overleg mogelijk over patiënten.
Op deze manier hopen we onze service nog weer wat verbeterd te hebben.